Prinášame vam druhú časť seriálu s niekoľkými užitočnými tipy, ako čo najrýchlejšie predať svoju nehnuteľnosť za dobrú cenu.

4. Pripravte si nehnuteľnosť na online prezentáciu

Fotografie, videá či pôdorysy sú v inzeráte to prvé, čo upúta. Tu je pár tipov ako sa pripraviť na fotografovanie a ako urobiť kvalitné fotografie s vysokou výpovednou hodnotou.

Pripravte nehnuteľnosť na fotenie

Urobte si poriadok, odstráňte z dosahu osobné veci, snažte sa, aby miestnosť pôsobila úhľadne. Šaty na posteli, milión fľaštičiek v kúpeľni či riad v kuchyni nemajú na fotografiách čo hľadať. Pokiaľ fotíte dom, odpracte zo záberu veci ako kosačku, bicykle a pod. Pozemok je vhodné mať pokosený.

Použite kvalitný fotoaparát

Fotografie by mali byť jasné a ostré. Ak to váš mobil dokáže pri daných svetelných podmienkach, môžete fotiť aj mobilom. Nepoužívajte špeciálne efekty ako panoramatické snímky alebo rybie oko, ktoré skresľujú reálny priestor.

Foťte priestor, nie detaily

Kupujúcich zaujíma priestor, dispozičné riešenie a nie vaše ručne vyrezávané kukučkové hodiny na stene. Ak sa dá, foťte z rohu miestnosti. Foťte na šírku, nie na výšku, pokiaľ vám to priestor umožňuje.

Pozor na svetlo

Ak fotíte tmavú miestnosť, foťte s dostatočne silným bleskom, alebo osvetlite miestnosť iným spôsobom. Ak fotíte proti svetlu, nastavte si aretáciu snímky na tmavšom objekte, aby ste nemali celú snímku tmavú.

Urobte viac podobných záberov

V počítači si vyberte tie najlepšie. Pokiaľ viete pracovať s editorom obrázkov, upravte si fotografie na požadovanú veľkosť, či nastavte iné parametre ako svetlosť, ostrosť a pod.

Zverejnite pôdorys

Dispozičné riešenie bytu, domu či tvar pozemku sú pre záujemcov o kúpu podstatné informácie. Ak máte pôdorys k dispozícii, vyhotovte scan alebo si ho odfoťte.

5. Vyberte si, kde budete svoju nehnuteľnosť inzerovať

Realitné internetové portály, noviny či Facebook, možností je veľa. Uvádzam niekoľko osvedčených miest pre inzerciu vašej nehnuteľnosti.

Realitné inzertné internetové stránky

V súčasnosti sú najpoužívanejšou a zároveň najúčelnejšou propagáciou predaja či prenájmu vašej nehnuteľnosti. Dnes viac ako 95 % záujemcov hľadá svoju nehnuteľnosť prostredníctvom internetu. Tu je niekoľko realitných portálov s najväčšou návštevnosťou, na ktorých sa oplatí inzerovať: nehnuteľnosti.sk, topreality.sk, bazos.sk, reality.sk, byty.sk.

Väčšina realitných portálov inzerciu spoplatňuje. Originálny softvér Backoffice, ktorý používa Reality IQ, mi umožňuje poslať inzerát vašej nehnuteľnosť na všetky dôležité realitné portály, a to jediným kliknutím, bez toho aby ste čokoľvek platili.

Miestna internetová inzercia je síce inzercia s menším dosahom no má tiež svojich návštevníkov. V Žiline je to napríklad zilina.sk alebo zilinak.sk

Regionálne noviny či časopisy

Tradičný spôsob inzercie nehnuteľností, ktorý je dnes už na ústupe, avšak, stále má svojich čitateľov, ktorých dokáže osloviť. V Žiline odporúčam inzerciu nehnuteľností napríklad v týždenníku Večerník.

Facebook, Instagram

Pokiaľ ste aktívni na sociálnych sieťach a máte veľa priateľov aj toto je moderná a efektívna forma inzercie. Veľakrát sa stane, že o vašu nehnuteľnosť prejaví záujem práve niekto z vášho okruhu známych, prípadne priatelia vašich priateľov. Variantne si môžete na sociálnych sieťach vyhľadať otvorenú skupinu, kde členovia môžu podávať svoje inzeráty.

6. Uveďte do inzerátu, v čom je vaša nehnuteľnosť prínosom pre kupujúceho

Ak zaujme záujemcu o kúpu cena a fotografie vašej nehnuteľnosti, prejde k čítaniu textu v inzeráte, kde sa môže dozvedieť ďalšie podrobnosti. Tu je pár tipov ako sformulovať text inzerátu:

Základné informácie

Pri bytoch je to lokalita, poschodie, obytná plocha, počet miestností a či sú priechodné alebo nepriechodné, stav bytu (pôvodný stav či rekonštrukcia), príslušenstvo (balkón, lodžia, špajza, pivnica, garáž, výťah), občianska vybavenosť v okolí, zariadenie, ktoré sa predáva spolu s bytom, a netreba zabudnúť uviesť aj stav domu, v ktorom sa byt nachádza, prípadne náklady na bývanie.

U domov záujemcov zaujíma hlavne lokalita, zastavaná, úžitková a obytná plocha, plocha a tvar pozemku, stav domu, jeho konštrukcia a použité stavebné materiály, podpivničenie, inžinierske siete (voda, kanalizácia, plyn, elektrina), vnútorná dispozícia (počet izieb, kúpeľní a pod.) spôsob vykurovania, príslušenstvo (garáž, altánok, bazén, ihrisko, dielňa, terasa a pod.)

U pozemkov uveďte hlavne lokalitu, plochu, rozmery, orientáciu, či ide o svah alebo rovinu, spôsob využitia (rekreácia, stavebný pozemok, záhrada a pod.) inžinierske siete na pozemku, prípadne ich vzdialenosť, ak sa na pozemku nenachádzajú, a či vedie k pozemku prístupová cesta.

Výhody a klady vašej nehnuteľnosti

Uveďte to, čo robí vašu nehnuteľnosť jedinečnou a čo je prínosom pre potenciálneho kupujúceho. To môže byť napríklad lokalita v centre mesta, tiché prostredie, bezbariérový prístup, kompletná rekonštrukcia, nízke náklady na bývanie, bezproblémové parkovanie, blízka občianska vybavenosť, terasa s krásnym výhľadom, pozemok s vybudovanými sieťami, chata s krbom a saunou a pod. Každý hľadá niečo iné a úlohou inzerátu je ponúknuť to, čo najviac osloví.

V inzeráte uveďte aj nedostatky. Nemá cenu zatajovať veci, ktoré sú zjavné a dúfať, že kupujúceho "ukecáte" na obhliadke. Väčšina záujemcov o kúpu má svoje predstavy o tom, čo hľadajú a čo v žiadnom prípade nebudú akceptovať. Preto, ak v dome nie je výťah, uveďte to. Ak je v byte priechodná miestnosť upozornite na to, ak k nehnuteľnosti vedie poľná cesta, ktorá je v zime nezjazdná, dajte to do textu.

Ak sa predsa len rozhodnete nedostatky neuvádzať, povedzte o nich záujemcovi pri prvom kontakte, ešte predtým ako s ním pôjdete na obhliadku. Ušetríte tým veľa času a niekedy aj nepríjemností.

Uvádzajte fakty, nepíšte príliš obšírne, nepoužívajte expresívne výrazy. Text inzerátu by mal byť výstižný a čo najstručnejší. Záujemcovia sa zaujímajú o základné informácie k nehnuteľnosti a dlhé texty s kvetnatými výrazmi ako prenádherný, neopakovateľný, úžasný a útulnučký preskakujú.